Saturday, December 31, 2011

entri terakhir 2012

Ini bukan entri ucapan tahun baru..(haha, padahal dah menempek gambar tahun baru 2012...whateva!!!)...

Cuti sekolah hampir berakhir....tinggal sehari dua je lagi...tapi untuk cikgi2...kebanyakan sekolah sudah mula beroperasi seminggu lebih awal...siapkan itu ini untuk hari pertama persekolahan sesi 2012...ada juga yang sudah mulakan orientasi murid-murid tahun 1...bagi ibu bapa yang ada anak baru masuk tahun 1, mungkin lebih excited..

Saya pula akan mula mengoperasikan bilik sejuk saya awal2 pagi esok..kudrat en. suami sudah dichup awal2 lagi untuk turut sama membantu....membersihkan habuk2 di kelas, menyusun apa2 yang patut supaya tip top pada hari pertama nanti...(semoga encik pegawai yang memantau tidak masuk ke kelas saya..Amin)

Sekian saja entri terakhir 2011...


Tuesday, December 27, 2011

Mertua vs Menantu


menantu lelaki vs bapa mertua - ngam
menantu lelaki vs ibu mertua - no problem
menantu perempuan vs bapa mertua - ok
tapi...

bila menantu perempuan vs ibu mertua - opps!!!

cerita saya:

Sudah tiga tahun saya tinggal sebumbung dengan mertua...setakat ni saya rasa ok..dan saya berharap semuanya baik-baik sahaja sementara menunggu rumah yang dibeli siap untuk diduduki 2013 ni..InsyaAllah...

Antara penyebab saya boleh tinggal lama sebumbung dengan mertua ialah saya satu-satunya menantu perempuan dan saya takde adik ipar perempuan...Alhamdulillah, adik beradik suami saya semuanya lelaki..jadi tidak timbul soal iri hati, dengki dan sakit hati...sebab saya rasa kalaulah ditakdirkan Allah saya ada adik ipar perempuan, ataupun ada biras perempuan..dah lama saya angkat kaki...perempuan sesama perempuan memang sukar duduk sekali...

Di sini saya tak boleh nak bergaduh dengan sesiapa...saya tak nampak ibu mertua saya lebihkan sesiapa sebab saya sorang2...lagipun ibu mertua saya sangat baik...sangat friendly...boleh dibuat kawan...dan saya berharap sikapnya berterusan walaupun selepas ini dia dapat menantu lain...tapi saya rasa sementara dia nak dapat menantu lain, saya dah angkat kaki dari rumah ini...hehe...

...dan untungnya berbaik dengan mertua ialah, bila suami buat perangai.....saya ada tempat merujuk..dan saya berupaya membuatkan ibu mertua saya betulkan kesilapan suami saya...dan suami sudah semestinya akan dengar cakap ibunya...

Tapi pengalaman setiap orang berbeza..ibu mertua setiap orang pun berbeza..saya berharap hubungan baik saya dan ibu mertua berkekalan hendaknya...dan pesan ibu saya, sementara orang masih sayang, usahakan duduk berasingan...jangan tunggu orang dah benci baru nak pindah...(insyaAllah mak!)





Akarnya satu, Rantingnya beribu

Buat peringatan diri sendiri....

Hidup kelam kabut datang dari solatnya yang kelam kabut,
Hidup tak menentu datang dari solatnya yang tak menentu,
Hidup yang celaru datang dari solatnya yang celaru,
Hidup tiada keberkatan datang dari solat yang tak diberkati,
Hidup serba lengkap tapi hati tak pernah puas dan tenang, datang dari solat yang tak lengkap (ponteng dan tinggal),
Hidup tertekan datang dari solatnya yang tiada tama'ninah,
Hidup bermasalah datang dari solatnya yang bermasalah.

Hidup yang cemerlang datang dari solatnya yang cemerlang,
Hidup yang tenang datang dari solatnya yang tenang,
Hidup yang diredhai datang dari solatnya yang diredhai....

(ini saya copy dari FB Syabab Musafir Kasih)

Monday, December 26, 2011

Rabun Silau


Petang tadi saya ke Mydin MITC...tergerak hati nak check mata..akhir-akhir ni mata rasa pedih..nak-nak bila duk ngadap laptop...juga ada rasa kabur...saya tahu memang saya ada rabun..tapi selama ni buat2 tak tahu jer...sesudah check, hasilnya rabun jauh 50 dan silau 75...ngetest la sekali spek2 di situ..tapi tak beli pun..sebab rasanya masih nampak lagi..tak perlula saya pakai spek...tunggu dulu la....tapi mungkinkah kalau dibiarkan nanti bertambah teruk...atau kalau saya pakai spek sekarang, ianya boleh diperbaiki...hmm...


p/s: saya nak pakai spek yang boleh buat saya jadi cantik macam ni...miahaha...

anniversary ibu bapa mertua

Hari ini ulangtahun perkahwinan mertua saya..ulangtahun yang ke 27..Awal-awal pagi lagi ibu mertua saya bersiap..bercantik-cantik..katanya mahu berdating hari ni dengan bapa mertua..pusing-pusing bandar Melaka..pergi makan-makan..jalan-jalan..tengok wayang."haishhh...macam orang muda pula",kata saya...hihihi...

Teringat cerita ibu mertua bagaimana mereka berkenalan..bapa mertua masa tu bertugas di balai polis Merlimau..ibu mertua pula masih lagi bersekolah di SDARY..dekat je dengan balai polis..jadi balik sekolah tiap-tiap hari memang akan lalu balai polis..di situlah bapa mertua selalu nampak, lalu dingoratnya..habis saja tingkatan lima, terus dipinangnya ibu saya...bapa mertua anak yatim piatu..dahla sebatang kara di Melaka..kampung asalnya di Penang..dengan gentle nya dia sendiri yang pergi pinang ibu mertua saya..

Doa saya untuk kedua ibu bapa mertua, semoga kasih sayang kalian berkekalan dunia akhirat..

p/s: countdown birthday en.suami lagi 2minggu..hmm....apa nak bg ea!!!!

Sunday, December 25, 2011

awesome

Masa awal-awal kemunculan Astro Byond, en.suami bersungguh-sungguh mahu mencuba, tapi saya melarang dengan sekerasnya..kata saya..buat apa membazir..lagipun cerita yang ditayang selalu diulang2..tambahan bil astro makin naik..nak2 kalau langgan channel sukan...mengabihkan duit jer...tapi en. suami tetap berdegil..ditukarnya juga kepada mek byond itu..

Sekarang bila dah ada, seronok plak..sebab ada chanel One HD di 393...boleh saya melayan drama korea dari pagi bawak ke pagi balik...lepas tu ada fungsi PVR..yang conquer rekod merekod saya la..masterchef pun saya rekod, maharaja lawak mega pun saya rekod...nada cinta pun saya rekod..suka2 hati saya je nak tengok bila2, nak cepat, nak lambat, nak ulang tayang...mahupun nak fast fwrd time iklan...sungguh awesome!!!

itula..orang kata ' tak kenal maka tak cinta'..ni dah kenal melekat pula..miahaha!!!

Sunday, December 18, 2011

perkara rawak hari ini


1. Awal pagi sudah bersiap sebab ada banyak kenduri...3, 4 rumah juga...plan cuma bersama encik suami n si tecik syifa...kemudian ibu mertua pun mahu join bersama...siap dapat pesanan bapa mertua lagi suruh balik awal......spoil mood saya mahu bercanda di Klebang usai kenduri...

2. Di majlis kawan suami...hajat nak bersalam dengan tuan rumah...tapi muka berlagak nak mampus..pandang kiter pun tak..apatah lagi nak senyum atau cakap 'jemput makan'..'terima kasih datang' or whateva..hellowww...aku datang sebab anak ko jemput..siap bagi salam keruk..bukan mkn free...takleh ke salam tu pandang mata orang..kot ye pun tak nak senyum...dah tua-tua pun tak tahu.....spoil mood lagi...

3. Petang tadi tak dapat ke Klebang..jadi encik suami janji malam ni..lepas solat maghrib...boleh plak dia bagi soalan cepumas...ada apa kat klebang?best ker?nak pegi sangat ker?tak hujan ker?...dah!!!!kalo tak nak pegi, cakap jer taknak pegi..fullstop!!!

4. Dapat mesej dari adik di kg...mengadu XXXX mengata bonda tercinta..tak pandai ajar anak...tak puas hati ngan kitorang arr tu....rasa nak ganyang je mulut makhluk2 gemok itu...grrr...anak korang reti sangat ker?

ahh...banyak benda buat rasa tidak puas hati hari ini....

mungkin sebab banyak khilaf diri...

astaghfirullah...muhasabah..yuk!!!!






Saturday, December 17, 2011

dua

Hari ni ada dua event...

Satu...wedding geng hexa nun di utara...

Dua...enggagement my dear sister di teratak bonda...


Dan....kedua-duanya tanpa saya...


Mode:bersebek dgn si tecik di rumah melayan back to back nada cinta...


Published with Blogger-droid v2.0

Friday, December 16, 2011

nikon 1

Nikon 1 itu kelihatan sangat menarik hati...siyes!


Published with Blogger-droid v2.0

Tuesday, December 13, 2011

surat untuk ian n hexa

ian dearie.....
warkah ini ditujukan khas buat bakal pengantin azian rashid @ ian dan juga buat tatapan warga hexa..(tak termasuk hexa junior sebab sang teruna zakwan n cik kimi hanya membontoti bonda masing-masing sahaja)...aku malas nak cerita bagaimana aku mencari ilham menyusun kata-kata selama 7 hari 7 malam di teratak bonda aku...kang aku cerita jadi entri seram plak...

ian...
pertama sekali aku mohon ampun dan maaf kerana di sini dengan dukacita dan rendah diri aku memaklumkan ketidak-dapatan aku menghadiri undangan perkahwinan kamu nun jauh di pulau mutiara sana..hanya warkah pengganti diri bersama doa dan harapan semoga kamu berbahagia dengan pilihan hati.. (saat ini lagu pelamin anganku musnah terngiang-ngiang di telinga...ape kesss?)

ian dan warga hexa yang kusayang...
sungguh...aku telah membuat permohonan rasmi dari encik suami...dengan sedikit aksi2 manja dan rasuah belanja makan kepsi...encik suami bersetuju memohon cutinya yang ketika itu berbaki 6 hari..katanya 3 hari balik tganu, 3 hari ke pulau mutiara...

kita hanya merancang...Allah jua yang menentukan..
ditakdirkan ketika aku berfoya-foya di kampung, bonda tersayang menyuarakan hasrat hatinya ingin ke Melaka...
" hari ahad kite tolok..pahtu jumaat kita balik la plok...abg izar antorla ea...cuti ar khamis, jumaat sabtu bawak mok jalan2.." peh..bondaku bercakap dalam bahasa tganu yang cuba di KL-kan lantaran suamiku yang tak bape faham cakap-cakap orang tganu..

siapalah aku untuk menghampakan harapan orang tua itu.....jadi dengan berat hati encik suami telah menghabiskan cutinya yang 6 hari itu dengan.. (2 hari hantar aku blik tganu, 1 hari jemput aku n bonda n adik2, 1 hari berpoya2 dengan bonda n adik-adik di melaka, 2 hari hantar diorang blik tganu n balik semula ke melaka)

betapa berat jari jemariku bergerak atas papan kekunci cik lappy biyu baru aku ni, berat jugalah aku harap hati korang dapat merasainya...tidak terlintas sikit pun untuk aku mengenepikan majlis geng hexa yang sorang itu...semoga kunjungan aku pada hari raya hari tu ke rumah bakal pengantin dapat cover ketidakhadiran aku kali ini....(ampunkan patik penunggu gua! ampunkan patik penunggu gua!)...err...apatah lagi korang ingat aku mampu ke menahan kutukan-kutukan hexa2 yang pedas berapi...juga berisiko bakal dipulaukan....huh...bertabahlah na....

sungguh...aku redha dengan apa yang bakal berlaku...tiada lain yang kuharapkan selain pengertian dari kamu semua....aku sudahi dengan last warning pertama...'kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai'...

salam sayang...


Monday, December 5, 2011

sekali lagi

Sudah 2 minggu di terengganu..balik melaka dulu untuk 5 hari...jumaat ni ke terengganu sekali lagi...yuhuuu....


Published with Blogger-droid v2.0

Thursday, December 1, 2011

hai mata

Hai mata...apakah yang mengganggu...hingga tidak dpt lelap...


Adakah kerana hati yang merindu?pada si dia yang jauh di bumi melaka...


Sudah hampir 2 minggu...kalau dihitung2,sejak berpindah dari bumi kenyalang dulu...tidak pernah sebegini lama terpisah...


Sungguh..

Perasaan ini sedikit terganggu...

Hati ini tersangat merindu...

Walau ber3g..berchitchat n segala bagai...

Tetap x sama bila di dakapan kamu suamiku...


Hai mata...

Cepatlah lelap...


Published with Blogger-droid v2.0

Monday, November 28, 2011

benci

Musim hujan...kadang pagi...kadang petang...kadang satu hari suntuk hujan...


Bila musim hujan..x guna langsung langgan astro..benci!!!!


Ptt hujung tahun..astro kena bg diskaun untuk warga pantai timur..haishhhh....


Published with Blogger-droid v2.0

Tuesday, November 15, 2011

cuti sakit

Mc dari hari jumaat...mula2 si tecik diserang demam...selsema n batuk...pastu ummi plak demam..hari ahad sampai gigil2. Ingatkan ok..rupanya terpaksa gak amik mc..di hari2 terakhir sekolah, bila mc byk kerja tergendala..hari ni pegi sk macam org blur...(err...bukan dari dulu ke mmg blurrr...opps!)


Published with Blogger-droid v2.0

Tuesday, November 8, 2011

tidur

Baru jam 9 mlm tapi en.hubby kecintaan sudah berdengkur...cik mek molek syifasofeah pun join tidur bawah ketiak abi..umi geletek tapak kaki 2,3 kali pun xmo bgun...haishhh...umi nk buat apa neh!!!!


Published with Blogger-droid v2.0

maa...naa...!

Si tecik sy makin kuat celotehnya..sudah dua tiga hari mulut kecilnya asik sebut ma..ma..ma..ma...tibalah pagi ini..sedang sy asik menikmati mee yg digoreng spesel en.hubby..si tecik sy bersuara....maa...naa...sambil satu jari tunjuk mee..


1..sy rasa dia ckp  "mama, nak!"

2..err..tp sy nak dia pgil umi..nape dia pgil mama...huu...


Published with Blogger-droid v2.0

Tuesday, November 1, 2011

taik cicak

alkisah semalam pulang dari sekolah,
umi bersantai di sofa
sementara si tecik umi yang tak reti duk diam
merayau satu rumah..
kemudian dia berhenti di belakang pintu..
dan dia nampak sesuatu lalu dicekupnya...
umi nampak dia memasukkan sesuatu itu ke dalam mulutnya..
cepat-cepat umi dapatkan dia....
rupa-rupanya....
taik cicak..yekkkk!!!!!



Saturday, October 29, 2011

kursus pengurusan jenazah

Hari ni ada LADAP..perlu ke sekolah di saat2 mood tak tahu nak dulukan yang mana sebab terlalu banyak kerja sebelum bercuti panjang..(haha..panjangla sangat..kena bertugas juga!!!)

Tajuknya pengurusan jenazah...dalam hati ada sedikit ralat..bangun pagi pun rasa tidak ikhlas..(astaghfirullah)..sebab tajuk ni pernah belajar dulu..zaman sekolah..zaman uni...tak praktikkan jadi sudah lupa...alhamdulillah..rupanya Allah nak bagi ilmu untuk saya...

yang wajib buat bila ada kematian, mandi, kafan, sembahyang jenazah dan kebumi..

antara yang saya dapat..
  • mengiringi jenazah ke kubur, sunat bagi lelaki, makruh bagi perempuan dan bila bercampur keduanya sudah menjadi haram!(ni yang saya cuba bagitahu, kat tempat saya orang perempuan tak ke kubur walaupun yang meninggal tu ayah sendiri,masa tu saya tak tahu hukumnya tapi saya pernah tanya mak saya, kenapa orang perempuan tak ikut ke kubur?dalam tv boleh jer..mak saya kata orang perempuan banyak pantangnya..kalau period atau aurat tak tutup sempurna, tak boleh ke kubur...jadi senang tak payah pergi..ohh..mungkin adat kat tempat saya..kemudian pernah suatu ketika, saya melawat saudara sebelah suami yang meninggal di Cheras..saya tidak dibenarkan ikut serta ke kubur oleh ibu mertua kerana masa tu saya mengandungkan syifa..atas alasan takut terkena badi mayat.. tapi ibu mertua saya dan saudara mara perempuan semua ke kubur...saya rasa pelik, mungkin adat orang di situ semua ikut ke kubur.. sekarang baru saya tahu hukumnya..jadi lepas ni saya yakin untuk bagitahu mereka-mereka yang hampir dengan saya mengiringi jenazah ke kubur bukan hanya adat tapi ada hukumnya!)
  • isteri yang kematian suami perlu berada dalam edah 4 bulan sepuluh hari..tak boleh bercantik-cantik, memakai hiasan dan wangi-wangian dan bermekap segala bagai...dalam situasi sekarang, isteri2 bekerja, jadi cuma boleh ulang alik dari tempat kerja saja..keluar pun atas keperluan yang betul-betul perlu sahaja..bukan suka-suka hati..pakaian pun kena yang warna nya biasa2..tidak menyerlah apatah lagi merelap2 segalai bagai...
  • isteri boleh cium mayat suami dan sebaliknya..
  • tak boleh masak memasak dan segala aktiviti makan-makan kat umah si mati..boleh buat kat umah jiran2!!
  • yang nk buat siram kat kubur tu cukuplah guna air biasa..tak perlu bunga2 dan segala bagai..bidaah tu...(yang diada-adakan)
ada banyak lagi..termasuklah adab2 menziarahi orang sakit..tanda2 hampir mati n sebagainya..ustazah yang bagi ceramah tu pun best..banyak pengalaman..siap ada lawak2 lagi..dan juga ada praktikal mengkafankan jenazah.

serangan kulat candida

Si tecik Syifa kena jangkitan kulat candida albicans..mula-mula saya ingatkan ruam lampin biasa..sebab kemerahan pada kemaluan dan celah peha..jadi saya guna calamine lotion setiap kali tukar lampin baby..selepas 2,3 hari keadaan kulit syifa makin teruk..berkuping..rasa tebal..siap melecet lagi..setiap kali nak mandi, mesti menangis..kalau basah jer mesti menangis..mesti dia rasa tak selesa...gatal..pedih..terutama kalau terkena air..sampai satu malam, syifa tak boleh tidur..saya bukakan diapers dan pakaikan dia napkin sahaja, baru dia boleh tidur...

sangat kesian, lalu saya bawa ke klinik..doktor bagi krim anti candida, bedak berubat, syampu berubat dan ubat minum untuk anti gatal..ubat anti gatal tu saya tak bagi syifa minum..(macam tak berapa yakin..hehe)..setiap kali tukar lampin, saya cuci tempat kena tu dengan syampu..kemudian lap kering dan sapukan krim anti candida dan pakai lampin macam biasa..cuma kali ini saya lebih kerap menukar lampin syifa..

Alhamdulillah..selepas sehari, kulit syifa beransur pulih...nampaknya saya perlu menukar lampin syifa dengan lebih kerap..sebab jangkitan tu boleh berulang..kulat candida albicans memang hidup pada air kencing dan najis baby. reaksi kulit memang boleh berlaku bila terlalu lama bersentuhan dengan najis..kalau bersentuhan dengan kulit, keadaan lembab pula tu makin cepatlah ia bertumbuh...

dan mungkin juga perlu menukar jenama lampin pakai buang yang dipakai sekarang..mungkin sebab syifa dah makin besar, jadi lampin tu dah tak berapa sesuai lagi...mungkin juga kena mencari cloth like diapers...(hmm..nanti umi survey kat fresco..)

perkara yang paling utama kalau baby terkena jangkitan kulat atau ruam lampin, pastikan sentiasa kering..bila kering, kulat takleh nak tumbuh..kalau boleh tak perlu pakaikan diapers..cukuplah kain nipis lembut..dan perlu menukar lampin sekerap mungkin..

Wednesday, October 26, 2011

bengang

aku tahu kamu masih dalam mood raya..tapi kalo dah rasa macam duduk kat Iraq neh hape kesss!!!bunyi macam ada peluru berpandu atas bumbung rumah aku!!!kalo dh bakar mercun tahap gaban punya...pastu lama2.....tu dah tebiat nak mampus namanya...sampai anak aku takleh tido...jgn harap aku boleh kompromi...jangan sampai aku repot polis macam semalam!!!!!!



Friday, October 21, 2011

pengalaman bersalin anak pertama

Entri ditulis selepas membaca kisah kelahiran hero puan dina...Ini adalah kisah kelahiran nur syifa sofeah...semoga dengan kisah ini kamu sedar umi sanggup korbankan apa saje waima nyawa sekali pun demi kamu..kenangan ini juga buat umi sedar, susah payah tokwan melahirkan dan membesarkan umi dulu....juga semoga kisah ini menyedarkan anak-anak perjuangan seorang ibu saat melahirkan kamu...

anakku syifa...
2 September 2009, Khamis.
hari yang ditunggu-tunggu itu, hari yang sangat mendebarkan itu akhirnya tiba jua.Hari umi dijangkakan bersalin...tapi umi masih ke sekolah seperti biasa..tiada apa-apa yang berlaku..umi memang tidak merancang mengambil cutil lebih awal..sebab esoknya, Jumaat, sekolah mula bercuti sempena aidilfitri..Jadi umi sangat berharap kamu lahir semasa cuti sekolah..walaupun dalam hati berdebar-debar..risau juga bila kamu langsung tidak menunjukkan tanda-tanda mahu melihat dunia hari itu..balik sekolah, abi teman umi ke Klinik Kesihatan Merlimau.perlu membuat postdate sebab tidak bersalin pada hari yang dijangkakan.

hari yang sama jam 6 petang...
abi dan umi diarahkan ke Hospital Melaka. nak buat postdate, kena jumpa pakar..mungkin kena tahan wad. bergantung pada pemeriksaan nanti..sangat mendebarkan memikirkan kemungkinan akan diinduce..sangat takut sebab sudah mendengar cerita2 mereka yang diinducekan...waktu tu dah dekat maghrib..bila masuk waktu berbuka, abi belikan roti dan air kotak..umi tak lalu nak makan sebab takut.

jam 9 malam....
pengalaman pertama diseluk doktor untuk memeriksa bukaan..sakit dan tak selesa. selepas scan dan beberapa pemeriksaan lain, umi dibenarkan balik dan diberi tarikh bersalin seminggu selepas itu..kata doktor, kalau selepas tarikh ni tetap tak bersalin, baru induce.
waktu nak balik, sempat umi dan abi singgah makan char kuey teow..kata abi, entah2 baby nak makan char kue teow dulu baru nk keluar...hihi..

esoknya, 3 Sepetember, jam 5 pagi..
umi bangun untuk bersahur..abi dah bangun dulu...tinggal lagi seminggu nak sambut raya. mudah-mudahan tak banyak ganti puasa tahun ni.. waktu umi bangun..ada air laju jer keluar..macam air kencing, tapi warna coklat cair...umi duduk di bucu katil..umi takut nak bangun, takut air tu keluar lagi...umi dengar abi jerit2 panggil umi sebab waktu sahur dh nak habis..umi diam..umi takut nak cakap dengan abi..akhirnya abi dapatkan umi tanya kenapa tak turun2 lagi..umi cakap ada air keluar..tapi sikit jer..abi terus bagi tahu tokmak...tokmak naik ke bilik umi..kemudian suruh umi mandi, makan dan bersiap ke hospital...umi telefon tokwan..minta ampun, minta maaf, minta didoakan umi supaya dipermudahkan...

jam 7 pagi...
perjalanan ke hospital, rasa seram sejuk...abi, tokmak dan atuk teman umi...masuk ke kamar bersalin...atuk ngan tokmak tunggu kat luar..sementara abi uruskan itu ini, dan umi diperiksa itu ini..umi sepatutnya kena masuk wad dulu sebab bukaan baru 2cm..umi pun rasa sakit contraction tu sekali-sekala je..tapi katil di hospital melaka tak cukup, jadi umi terpaksa tunggu di situ..umi lihat ada 2, 3 orang ibu2 mengandung yang mundar mandir, yang muka berkerut menahan sakit, yang sedu sedan menangis..entah..umi tak faham..macam tu ke umi nanti...abi sekejap2 masuk dapatkan umi..

jam 12 tengah hari...
umi sempat lagi makan nasi lauk ayam...kata orang yang hantar makanan tu, kena makan takut nanti tak kuat nak push..umi cuba makan sikit..tapi umi sudah mula rasa sakit yang makin kerap..umi tak tahan, umi cakap dengan nurse yang bertugas. nurse tu check bukaan, rupanya sudah 6 cm..patutla umi sakit...

jam 3:30 petang...
umi sudah tidak mampu bangun sendiri..rasa sakit yang amat sangat..kerap dan bersambung-sambung..nurse tolak umi dengan wheelchair ke bilik bersalin..umi minta nurse panggil abi sebab abi sudah pergi kursus peneman, jadi abi boleh teman umi dan tengok sendiri kelahiran nanti..abi suruh umi mengucap, beristighfar banyak...abi cium dahi umi, pegang tangan umi dan gosok-gosok belakang umi...

umi push banyak kali....penat..letih...tapi baby tetap juga taknak keluar..abi kata sikit lagi sebab dah nampak kepala..umi push lgi..umi pegang tangan abi...tapi umi push tak kuat..jantung baby sudah mula lemah..doktor tanya nak vakum tak...umi geleng..umi teringat cerita tokwan masa bersalinkan ayahteh pun vakum juga..sangat sakit dan rasa serik untuk bersalin lagi...umi nak cuba lagi...tapi jantung baby makin lemah..doktor tanya lagi...akhirnya umi mengalah.. umi benarkan doktor guna vakum..umi takut baby lemas...takpela umi tanggung sakitnya..mungkin kafarah allah atas dosa-dosa umi..abi diminta tunggu diluar..hanya bersalin normal sahaja boleh ada peneman..

jam 4.04 petang....
sekejap aje selepas doktor masukan sejenis alat...doktor suruh umi push sekali dan kamu pun lahir..putih macam bersalut tepung..nurse tanya baby apa..dah tentulah girl..kemudian kamu diletakkan di dada umi...selepas beberapa ketika, nurse ambil dan bersihkan kamu..lalu di bawa jumpa abi..abi azan dan qamatkan..kemudian kamu dimasukkan ke NICU sebab ada jangkitan kuman..umi dibiarkan bersendirian di bilik bersalin lebih kurang dua jam..kemudian barulah dihantar ke wad..

jam 8 malam.....
abi teman umi di wad..abi kata tadi dia tengok kamu di NICU...rasa tak percaya itu kamu.....kata abi lagi, tadi petang abi ke Masjid Al-Azim...tanda syukurnya Allah menyelamatkan umi dan menganugerahkan kamu...juga menunaikan zakat fitrah untuk kamu...kata abi hidung kamu macam ni macam tu..mata kamu macam ni macam tu...mulut kamu kecil saja macam ni, macam tu...umi tenggelam dalam cerita abi...letih..umi tertidur..bermula la episod umi, abi dan kamu....

anakku syifa...
semoga dengan kisah ini...kamu sedar betapa kasih dan sayangnya umi dan abi pada kamu...
membesarlah sayang..semoga kamu menjadi penyejuk hati kami...



Thursday, October 20, 2011

free loader

Pagi ni otw ke tempat keje, melayan riuh pagi era.. topik pagi ni free loader..free loader ni istilah yang digunakan untuk orang-orang yang suka barang free. (tapi maksud sebenar free loader ni jahat sikit arr...semua barang nak free jer...insya Allah, saya bukan yang sebegitu)

Walaupun ada sikit kena-mengena....hehe saya sangat suka free gift ni..(bohongla kalo orang tak suka)..dan free gift juga sangat mempengaruhi saya bila nak beli apa-apa..contohnya Macbook Pro..xder free gift pun..cuma akan dapat sleevecase n keypad protector..yang acer timeline ni..8 free gift saya dapat tau...(padahal tak mampu beli macbook pro..huhu)..juga sangat suka ke booth2 yang ada buat pameran..sangat suka mengumpulkan barang2 percuma. kalau kenduri kawen, saya suka dengan goodie bag..tak sabar2 nak tahu apa barang dalamnya..sangat suka walaupun hanya ada sapu tangan dan cenderahati yang cantik kiut miut itu... (err..untuk bakal peranten azian rashid...saya lebih suka kalau dalam tu ada voucher melancong, pusing-pusing pulau mutiara..haha)

Rupanya penyakit suka barang free ni bukan saya sorang.. contoh terdekat mak saya (mana tak tumpah kuah kalau bukan ke nasi, opps!)bila mak beli sabun, mesti cari yang ada hadiah seperti daia.. sanggup dia beli sabun daia tu banyak-banyak semata-mata nak dapatkan pinggannya, nk cukupkan satu dua set (selalu 6 biji)... bila dah berkahwin ni pula, saya tengok kat umah mak mertua saya bukan main banyak lagi stock ubat gigi fresh n white..hmm...rupanya dia mengumpul cawan n pinggan hadiah tu..siap dapat buat berset-set lagi..huhu...ada juga antara kawan-kawan saya (termasuklah saya..hihi)sukakan sample2 promosi.. sample pad, sample minyak wangi...

sebab tu saya rasa strategi beli satu percuma satu sangat menjadi..so...kedai kecil dina tunggu apa lagi!!!



p/s: tu baru free gift...saya dah suka....kalau big punyer gift...lagiiii saya suka..





Sunday, October 9, 2011

nak ke taknak

Semalam, suami mengoffer macbook pro untuk sy..mmg dh lama nk beli..cuma skrg bru ada rezeki..katanya...
..fuh...semalam rs macam syg dia lebih plk..hak3...jd smlm kami mensurvey dan hati sgtla terjatuh chenta dan teruja dengan kecomelan macbook pro itu.........tp.......

1. Harganya 3699..tersgtla mahal dn sy rs laptop biasa2 pun sy boleh dpt dengan harga x sampai 1k...
2.kerja sy bukan memerlukan sy mengadap laptop pung...setakat mengadap blog, fesbuk n yg sewaktu dengannya, semat fon saya kn ada....

3.kalaula ibu mertua saya tahu suami belikan saya..mahu buntang matanya...


apakah saya perlu.....

1. beli laptop jenis lain yang harga lebih murah.....atau..
2. beli jugak macbook pro itu tanpa mempedulikan pandangan siapa2 asalkan hati puas....atau...

huhu...apa perlu saya buat....walau hati sangat teringin....

p/s : ya Allah...bukakan pintu hati suami saya supaya belikan aje macbook pro itu..ikat reben..letak kat katil...surprisekan saya....



Friday, September 30, 2011

potluck

Sy cuma sempat songlap 3 biji cendawan yg sgt comei ini...huhu...sape yg bwk ea...
Published with Blogger-droid v1.7.4

Monday, September 26, 2011

riak

Fuh..bersiaran dari ruang galaksi s2... Rasa sungguh elegance walau diri cuma berkain batik...hak2!! Err...biasa melayu mudah riak...(kata mamat khalid dlm maharaja lawak).. Ada bau2 riAk ker. Opps!!!

Monday, September 19, 2011

samsung galaxy sII

macam geram saja tengok benda alah neh!!!!!


Thursday, September 15, 2011

sampai sini je ea?

semalaman sang isteri menjeruk rasa..

semalaman juga sang suami mempertahankan egonya...

sungguh..kedua2nya tidur dalam keadaan marah..geram..sakit hati...

masing2 tidak mahu beralah..

di saat sang suami sudah mula sejuk..sang isteri pula memasamkan muka...

sehinggakan sang isteri tidur dalam air mata..

sang suami tidur menahan marah di dada..


pagi esoknya..

ternyata..kasih sayang kedua2nya masih utuh..

menyesali perbuatan semalam...

lalu berdakapanlah keduanya...dengan erat...

berkatalah sang isteri..

"sampai sini je ea?" dalam esak tangis yang masih bersisa..

sang suami dengan kuatnya..menolak sang isteri dari dakapan..terkejut...disangkanya sang isteri mahu menamatkan hubungan..darjah kepanasan hatinya kalau diukur dengan termometer, pasti termometer itu pecah...sungguh..ketakutan sang isteri tatkala itu..

cepat2 membetulkan ayatnya..
"tinggi ayang sampai sini je ea...sambil menggerakkan tangan ke paras dada sang suami.."

owh!!!!

moralnya pemahaman setiap orang berbeza...dan jangan buat lawak di saat serius!!!!

Thursday, September 8, 2011

happy 1st birthday syifa

entri ini adalah untuk anak kecil saya..buah hati ummi n abi...






3 sept 2011..si tecik saya sudah berusia setahun..Alhamdulillah..syukur Allah mengurniakan kamu sebagai penyambung kasih ummi abi...






doa dan harapan ummi...



semoga kamu membesar menjadi anak solehah...



muslimah, mujahidah sejati....



dan bila kamu besar nanti..ingatlah kasih sayang insan2 di sekelilingmu...


















Wednesday, September 7, 2011

porridge untuk baby

sudah bayak kali saya cuba buatkan bubur untuk si tecik..tapi bubur yang saya buat tetap tak menjadi..siyes..benda ni boleh buat saya tensen..dahla setiap kali saya masak bubur, makan masa berjam2..balik kerja, saya terus masak bubur, petang baru si tecik boleh makan..kesian si tecik saya...


my MIL kata api kena betul2 kecik..air kena banyak..walaupun saya cuma masak sesudu beras, tapi kadang2 boleh ambil masa lebih dua jam..tu pun, nasi masih sebiji2..xberkanji macam bubur nasi....si tecik saya pun makan sikit jer..sangat cepat buat dia tercekik...kesian si tecik saya..

minggu lepas saya balik raya..bonda saya yang tercinta masakkan bubur untuk si tecik..sekejapan saje..sungguh kagum..macam mane mak oleh buat sebegitu cepat..dalam beberapa minit saja..sedap plak tu..mengalahkan bubur McD..(siyes wei..sbb saya pun makan)

so di sini saya nak kongsikan rahsia bubur untuk baby yang sedap itu..seminggu di umah mak,dua kali si tecik makan satu hari...mak saya kata, dia belajar buat bubur macam ni masa jaga arwah ayah dulu...belajar dari nurse di situ..


rupa2nya mak saya guna nasi yang kita makan hari2 tu..hofkosla tiap2 hari kita masak nasi..ambil je dalam sesenduk..masukkan air..blend 2,3 kali..pastu dalam piyuk, rebus ayam, carrot n sawi..(atau apa2 saje sayur yang ada..ataupun boleh tumbuk bilis..campurkan sekali...dengan kata lain, pelbagaikan hidangan) campurkan nasi yang dah diblend tu dengan bahan2 yang direbus tadi...kalau orang dewasa makan, bolehla tambahkan garam..tapi untuk si tecik, saya letak juga sikit...bagi ada rasa..masakkan dengan air secukupnya...

beberapa minit je dah siap..jimatkan masa saya..dan yang penting sedap...lembut..n baby saya suka.....

cuti raya

cuti raya kali ini, saya pusing satu tanah melayu..(err...except perlis yang jauh nun di atas sana)
mula2 perjalanan melaka - terengganu..kami lalu segamat (Johor)..kemudian ke rompin, pekan n muadzam shah...sempat kami berhenti berbuka puasa di Bandar Muadzam..kemudian ke kuantan(Pahang) dan seterusnya ke Terengganu..kemudian hari raya ke 6, kami bergerak ke kelantan..singgah di bukit bunga sekejap..pastu melalui jeli, kemudian ke baling n kulim (kedah)..kemudian kami ke seberang prai n george town(pulau pinang).

dua hari di sana, perjalanan dari pulau pinang ke melaka sudah semestinya melalui ipoh (perak), ulu bernam, batang berjuntai di (selangor), jalan duta di ( Kuala Lumpur)..kemudian ke nilai, seremban (negeri Sembilan) dan akhirnya sampai ke Melaka.

haa..kan saya dah kata, raya tahun ni..kami pusing satu tanah melayu... (ahaks!)

Thursday, August 25, 2011

kek batik

kek batik nih spesel..sangat sedap..resepi turun-temurun..hak3!!!!
senang jer nak wat...bahan2, buttercup yang kecik tuh..(lupa arr wape gram...450g kut), milo peket paling kecik..susu pekat manis satu tin...biskut meri(yang murah2 jer...beli pakai timbang kilo jer...)..errr...kalau kat Tong Hup..ada peket besar...memang cukup2 je...nestum...manik2 untuk hiasan..

cara buat...(step by step)..
loyang lapis dengan plastik..senang nak potong2 kek batik n masuk dlm tapuwer bila dh siap kang...pastu panaskan kuali..masukkan buttercup...pas cair...godak milo ngan air panas..tuang dalam kuali..pastu masukkan susu sekali..godak3!!!!!sampai mendidih..angkat then tuang dalam loyang...(selalunya dapat dua loyang bulat)

pastu patah2kan biskut meri...tekan2 guna senduk nasi...padat2kan...byk juga guna biskut meri neh...dh agak2 padat, masukkan nestum..tekan2 sikit lagi pakai senduk...bila2 agak2 dh ada rupa kek..tabur manik hiasan...biar sejuk...masuk dalam peti ais....pastu potong2 la empat segi...

sangat sedap..percayala....

p/s: mlm tadi buat kek batik...lum potong kecik2 lagi...nanti upload gambar kasik kamu2 cair ea bulan2 pose neh...

Tuesday, August 23, 2011

gelap

syifa makin susah diajak tidur...
terlalu banyak benda yang ingin dieksplore..
jadi malam tadi, saya tutup semua lampu..betul2 gelap..

saya baringkan syifa disebelah saya..
dalam kegelapan itu, dia bangun panjat badan saya...
kemudian direbahkan kepalanya atas dada saya..
saya tepuk2 dia sikit terus terlena..

sangat chomelll...
saya teringat dulu lepas bersalinkan syifa, nurse pun letakkan dia atas dada saya...
mungkinkah tempat paling selamat bagi baby adalah apabila dapat mendengar degupan jantung ibunya..
apakah dalam gelap gelita itu, syifa takut???
menyesal plak saya membiarkan anak tidur dalam ketakutan...

cepat2 saya kejutkan encik suami untuk bukakan lampu tidur..
saya baringkan syifa di sebelah...
sampai pagi dia tidur....







Thursday, August 18, 2011

alahai....anak ummi.

semalam cuti nuzul Quran, jadi saya berkesempatan menghabiskan sehari suntuk dengan si tecik syifa..planning nak buat dadih lepas sahur tak menjadi sebab dengki tengok syifa tido best2 sampai air liur meleleh,ummi pun tumpang sekaki..
agak2 tengah hari sikit, mandikan syifa n bagi makan..ummi naik tingkat atas nak amik baju nak basuh, syifa pun sibuk menapak anak tangga..sudah berjaya naik satu anak tangga..berlari2 ummi dapatkan syifa..kot2 la jatuh...ummi gi dapur, nk masukkan baju dalam mesin, dia dah masuk bilik air, tepuk2 air kat dalam besen..

lum sempat ummi jemur baju, syifa dah kat pintu..dia panjat sofa, sikit g nak jatuh...pastu ummi letakkan dia depan tv..pasang lagu hindustan..sedap berjoget2..ummi nampak dia cam ralit jer, ummi g dapur..nak buat dadih..ummi jengah2 kat depan tengok dia dah takde..ummi panggil nama dia..nampak langsir bergerak2..ooo..menyorok belakang langsir rupanya..ummi panggil nama dia byk2 kali..ummi nmpk kaki tembam dia tergedik2...owh..nk ajak main chak2 plak..

tak boleh jadi ni..kena tidokan dia...kalo tak, dadih ummi tak siap...bagi susu..dodoikan dalam buai..tak lama dia tertido..sempatla ummi siapkan dadih..n baring2 jap...

peh..baru sekerat hari..penat juga bersilat ngan syifa...

bangun tido dia buat lagi..tempat feveret..mula2 panjat tangga..pastu g bilik air..pastu main langsir..

tapi petang tak penat sangat..sebab ada pakcik2 yang melayan dia...

syifa o syifa...belum lagi pndai berjalan...dah pandai nanti tak tahu la....


Thursday, August 11, 2011

ummu syifa menggegeh

sekejap jer, dah 11 ramadan..cepatnya masa berlalu..(tanda2 dunia akhir zaman)
dalam 3, 4 hari lagi dah 15 ramadan, harus misi buat biskut raya dilancarkan...
tak boleh tidak..tahun ni kena buat gk..
terutama yang 3 ini...almond landon, tat nanas n cornflakes madu..

mereka2 di rumah sangat suka melantak..
kalau beli, owh, sungguh pelaburan yang tidak bijak..
sekejapan jer abis ni kang..
lebih baik buat,dapat makan sepuas hati..dapat bagi nek sikit, tokwan sikit...

lepas tu..harus mencari baju raya pulak..baju raya ummi n abi..dan tentulah baju raya si tecik tersayang...

opps..ummu syifa..baru ramadan 11, dah menggegeh pasal raya..
oh tidak....

sudah banyak kah kaut pahala sepanjang ramadan ini?
ya Allah..semoga aku (dan kamu2) tidak termasuk dalam kalangan mereka2 yang rugi..yang mengabaikan kedatangan bulan berkat ini...amiin..

hei ummu syifa,,
cukupla...merencana itu ini..melaksananya blom..chettt!!!!!
perancangan sikit2 sudah..melaksanakan tu penting!!!!!

ahaks!




Tuesday, August 9, 2011

lassi mango

hari ni dah 9 ramadan..
jom berkongsi menu yang best - lassi mango

bahan2 - krimer sejat 400ml, perahan sebiji limau nipis, sebiji mangga masak ranum, gula 60g, secubit garam, air 250ml

mula-mula mangga tuh potong ler kecik2 dulu (kang rosak plak blender..hehe), pastu blend semua bahan2 di atas sampai berbuih..nk sedap lg masuk dalam peti ais..hidangkan bersama ketulan ais..best2!!!!rasa macam yogurt...

lupa plak nk amik gambor semalam..so x pat upload untuk menjamu mata kamu2!!!!

selamat mencuba!!!!

Wednesday, August 3, 2011

otak-otak

hari ketiga ramadan

kami (en.suami dan saya) berniaga otak-otak di bazar ramadan..pertama kali untuk seumur hidup kami...memandangkan ibu bapa mertua menjual nasi lemak kukus, kami menumpang sekali menjual otak-otak..

penat tapi best..mula-mula memang ar segan..nak2 kalo jumpe cikgu2 n anak2 murid..sebab saya rasa di bumi merlimau, saya sangat glamer..hak3...(ayat tak boleh blah.., ni kalo geng2 hexa baca mau dikutuk habis2an)...tapi bila sekejapan jer otak2 habis...uuu..sangat besh...

ramadan, bulan berkat..
sungguh, rezeki Allah sangat luas di bulan ini..tapi awas..jangan sampai leka...sibuk kaut untung, sampai lupa kaut pahala...(pesanan untuk diri sendiri dan en. suami)

syukur ya Allah pada rezeki ini..

p/s: warga merlimau..jom2 ke bandar baru, beli otak-otak saya...

Sunday, July 31, 2011

ramadan

alhamdulillah...sempat ku bertemu ramadan kali ini..
terbaca notes di fb seorang kawan..
"bila tibanya ramadan, roh2 akan berkumpul di Luh mahfuz..meminta izin dari allah S.W.T untuk kembali ke rumah insan2 yang ditinggalkan semasa hidup...untuk melihat anak2nya...mencari bekalan untuk alam kubur.."

ramadan kali ini...untuk pertama kalinya...tiada ayahanda di sisi...sungguh...hati sangat pilu.....
teringat dulu...pasti ayah yang paling sibuk..menentukan juadah berbuka, juadah sahur kami...
pasti ayah yang bersungguh2 menjadikan ramadan kami paling bermakna...

ayah..
sungguh..hati ini rindu..
akanku bekalkan doa..
kutitipkan segala yang termampu buat bekalanmu di alam sana..
semoga arwah ayah ditempatkan di kalangan orang beriman..
semoga arwah ayah dijauhkan dari azab kubur...



salam ramadan


Friday, July 22, 2011

jatuh cinta

jatuh cinta lagi...
lagi2 ku jatuh cinta....
la la la...

aku jatuh cinta pada itu felt craft!!!!!

oleh itu, harus petang ini ke Daiso, membeli bahan2 untuk felt craft..

list project dalam kepala hotak ummu syifa yang bergeliga neh!!!!

1. bantal syifa
2. pencil case ummi syifa
3. hp case ummi n abi syifa
4. paper clip
5. hair band, cute pin (ni kalo dh buat byk2 leh suh kedai kecil dina jual neh...ekeke..), frame...n macam2 lagi...

belum lagi masuk baju, hair clip, keychain....waa...best2!!!!

semoga Allah permudahkan jalan...
semoga tidak hangat2 taik ayam..muahaha...

Monday, July 18, 2011

salesman

minggu lepas..
ada seorang saleswoman...
wah...sungguh kurang adab..
baru saya berkira2 merebahkan badan di bilik sejuk saya...
di tengah hari sementara menunggu aktiviti koku..
nyonya itu masuk dah sah2 tak bagi salam..
menonong aje ketuk tak, ape pun tak..
pintu bertutup wei...
hormatla sikit...jgn main redah ajer...
huh!!!!

hari ini, ada tiga pulak salesman/salesgirl..(amoi2 plak)...
masuk dengan tiket jual cd2 lagu kanak2..
dalam masa yang sama jual insurans..
dan...kemudian..
diorang keluarkan pulak cd lagu bacaan2 dalam solat..
hukum tajwid...
dan macam2 cd lagi berkaitan agama...
siap boleh cakap, dengar lagu lebih mudah hafal doa2 harian...
aik!!!cino pun bleh jual ni ea?haishhh...



p/s: mereka2 sungguh berani n ada macam2 cara nk cari duit...tapi saya masih lagi malu nak pomot unit trust saya..huk3!!!!

Friday, July 15, 2011

gigi

pengumuman!!pengumuman!!


bahawa nur syifa sudah tumbuh gigi..

patut la 2,3 hari ni sedap jer tengok beliau kunyah biskut marie...

best2!!!


p/s: raya ni blehla syifa makan rendang...hak3!!!

Monday, July 11, 2011

selongkar

semalam tercari-cari..
resit saya renew jcard...semalam-semalam punya..
belek2 dalam beg duit saya..semua resit ada..(spesies suka simpan resit...errr..sepah2kan resit)
sampaikan resit beli hadiah kawan2 kawen pun ader...
tapi mana pergi resit renew jcard itu!!!

dibelek2 lagi beg duit en. suami...kemudian selongkar pula meja solek..almari syifa..beg syifa..
n last sekali menyelongkar cik vivi putih itu...
juga tiada...

apakah saya sudah buang resit itu...
owh tidak!!!
hilang sudah peluang saya nk masuk peraduan kat Aeon jusco...

huk3!!!!

apabila mendapat gaji...

kamu-kamu yang bekerja makan gaji...
apa yang kamu buat dengan duit gaji yang tiap2 bulan kamu dapat?

kalau saya, bayar dulu bil2 telefon, bayar kereta, kad kredit...
kemudian, bagi mak, adik2..
beli keperluan diri, baby..
kadang2 ada lebih, berjalan2, tengok wayang, pergi situ-sini...
kadang2 ada lebih sementara dapat gaji bulan berikutnya..
kadang2 tangan gatal nak itu ini, sesak pula menunggunya...
menyimpan??
hmmm.ada juga...

menyimpan...membuat tabungan untuk masa depan...
masing2 ada caranya...
setelah duit di tolak bayar itu ini, lebihannya baru disimpan atau simpanan dulu lebihannya baru bayar itu ini?

jom, saya ceritakan perancangan kewangan yang betul...
bukan nak memandai2...
cuma sekadar peringatan terutamanya untuk diri-sendiri...

perancangan kewangan yang betul, mulakan dengan 10-20% duit gaji untuk penyimpanan..kalau tidak mampu mulakan dengan 5-10%...simpan dulu, lebihannya baru digunakan untuk bayar itu ini...disiplinkan diri, keluarkan peratus untuk simpanan dahulu..percayalah...kamu2 akan merasa lebih selamat.

jadi,
untuk langkah pertama,
dapat gaji, simpan dulu beberapa persen, baru lebihannya bayar itu-ini...

disiplinkan diri, kamu pasti rasa kelainannya beberapa bulan kemudian...

selamat mencuba!!!

Monday, July 4, 2011

boleh blah

kunci kelas saya, kunci yang telah saya duplicatekan untuk kemudahan saya..
saya sangat malas pagi2 mencari kunci di pejabat..
kalau sesekali saya ke sekolah hari sabtu, kalau sesekali saya tertinggal barang, kan senang...
tak payah susah2 saya manapak ke pejabat..buatnya pejabat tutup...haru jadinya....
jadi..kunci kelas saya yang official ada di pejabat..
nak guna kelas saya, ambik sahaja kunci di pejabat...
bukannya menunggu kunci dari saya..
kalau kebetulan saya ada, itu satu bonus...kamu tak perlu lagi naik ke pejabat...
tapi kalau saya tak ada, dipersilakan naik ke pejabat, cari kunci dengan key chain siput..
paham orang tua?


dan kamu jangan berlagak dengan saya..
kononnya kamu tak pernah tertinggal kunci tiap kali pergi sekolah..
hey...sungguh celopar kamu...
andai satu hari Allah takdirkan kamu tertinggal kunci, akanku canangkan satu dunia...huh!!!


dan untuk pengetahuan kamu,
kunci duplicate saya itu, suka hati kepala lutut saya la nk bawak ke tak nak...
kamu takder hak nak marah saya, nak sindir2!!!!
saper suruh kamu letak barang kat kelas saya..
masa letak pun kamu tak cakap ape2,
jadi masa nk ambil, suka hati kepala lutut kamu la org tua!!!!


orang tua yang telah menyakitkan hati saya...
sebelum ni saya cuma dengar jer citer2 busuk tentang kamu...
yang suka marah2 terutama mereka yang berada di bawah pengurusan kamu macam marah budak2 kecik..
tapi kali ni berlaku pada saya...
dan dengan ini saya isytiharkan, saya tidak respek lg pada kamu...


syiiiiiieee.....laka itu orang tua!!!!!!


mode: benci dengan org tua yang biadap...perasan kunun diri sangat sempurna...blah la weiii!!!!

Tuesday, June 21, 2011

lambaian biru

dua keping tiket chelsea bersama pas masuk VIP sudah ada di genggaman...

bahawa pada 19 dan 21 julai, saya tidak mahu terlibat dengan sebarang aktiviti petang di sekolah..walaupun saya tahu 19 itu hari selasa, saya tidak ingin menghadiri aktiviti koku..

semoga pada dua hari tersebut, tiada aktiviti, ladap mahupun mesyuarat pada sebelah petang..
kerana sebaik sahaja tamat waktu persekolahan lebih kurang jam 2 petang, saya akan bergerak ke Stadium Bukit Jalil untuk jumpa Lampard!!!!


go go chelsea go!!!!

Monday, June 20, 2011

jalan-jalan hujung minggu

jalan2 ke Coral Wonderland di tingkat4, Dataran Pahlawan..

masuk 30 hengget untuk dewasa, free untuk baby syifa...kalau kanak2 kena bayar RM20 kot..
tempat tu takder la best sangat..tak best pun!!!habis duit je rm60..huh!!!(sesal dulu pendapatan..haha)
tapi hokkay la untuk negeri melaka yang perasan kunun lebih maju dari terengganu ini..(wek!!!!)

mula2 masuk boleh pegi tempat akuarium yang boleh pegang2 menatam2 laut tuh..
ada tapak sulaiman, anak jerung, udang galah, belangkas dan yang syok n geli geleman satu badan timun laut aka gamat..wahhh..gumuk la kamu gamat..

next station, alahai akuarium yang kecik2 sekecik ikan2 kat dalamnya..macam2 jenis ikan ada..yang kat dalam citer finding nemo pun ader..
yang buat saya kagum ader satu menatam tuh, dia tak bergerak langsung!!macam tu jer bertahun2!!!!..dipanggil fosil hidup...tapi macam tak hidup jer...ahaks

konar 2, 3 kali, dah habis....amik la gambar 2,3 keping..menggunakan kamera yang paling canggih, kamera henpon n97 mini ku..hasilnya sume gambar ader flash sebab kena cermin...haha..(bodoh btul tukang amik gambar..x off flash tuh apsal????)

masa nk exit tu, ader le satu tempat untuk buat sand art..kanak2 riang punyer..memandangkan yang kanak2nye cuma syifa, saya la yg turun pangkat jd kanak2 riang..takder org pun...bolehla conquer!!!zaman kanak2 dulu, main pasir kat depan umah jer..

habish!!!!

akhir kata tak pergi pun takper!!!!!

Tuesday, June 14, 2011

alpa

terlalu lama aku terlalai....
resah hati ini buat aku lebih dekat denganNya..

syukur ya Allah...

Thursday, June 9, 2011

duit seringgit

kata ibu mertua saya...

25 tahun dulu...masa tu encik suami usianya lebih kurang syifa sekarang..belum cukup setahun..on d way ke penang, dalam feri...encik suami yg masih baby menggedik-gedik dengan penumpang lain..tersengih2..penumpang itu kemudiannya bg duit seringgit..

cerita saya...

semalam ke klinik merlimau, di kala usia si tecik syifa 9 bulan..masa tunggu giliran, sempat syifa menggedik-gedik dengan sorang nenek..tersengih2..dan syifa pun dihulurnya duit seringgit...

owh..kejadian 25 tahun dulu...berulang lagi....ahaks!

Tuesday, May 31, 2011

bahawa inilah rupa ex-boyfren saya yang selalu saya ceritakan itu...


Syahir AF...hensem bukan...

kenapa ibu saya patut dihadiahkan ipad

ibu saya patut mendapat ipad sempena hari ibu kerana....

1. ibu saya sangat suka gajet seperti blackberry dan ipad...jadi kalau saya hadiahkan sempena hari ibu ini, rasanya mungkin amat bermakna...

2. ibu saya seorang businesswoman..jadi dia sentiasa bergerak, dan alangkah pantasnya kalau dia ada internet dan boleh pula melayarinya bila-bila masa dan di mana sahaja..sudah tentunya ipad dapat memenuhi keperluan ini...

3. ibu saya tidak tahu menggunakan gajet2 yang canggih seperti ipad ini..jika saya berpeluang menghadiahkan ibu saya ipad, sudah tentu saya banyak meluangkan masa untuk mengajarnya, dan ini secara tidak langsung mengeratkan lagi hubungan kami berdua...


waa....boleh tak saya nk tulis...saya yang sebenarnya nk ipad itu..percuma lagipun....

p/s : peraduan menangi ipad untuk ibu tersayang sempena hari ibu oleh secret recipe...berbelanja lebih RM40 / beli one whole cake dapat masuk peraduan ini...

Monday, May 30, 2011

our 2nd anniversary





29mei2011...

sambutan ulangtahun perkahwinan kami yang ke 2 @ secret recipe tesco cheng...

tapi yang conquer adalah si tecik...

haishhh..ini bukan birthday kamu la...





Wednesday, May 25, 2011

tiada kek di hari jadi saya......

sudah banyak kali saya ingatkan kamu...
nanti di hari jadi saya, saya mahu beli kek..secret recipe..
mahu celebrate dengan kamu...dengan dia buah hati saya...
saya bukan mahu tiup2 lilin bagai...
saya cuma mahu makan kek di hari jadi saya..
seminggu sebelum hari ini, saya ingatkan lagi...
semalam pun saya ingatkan lagi...
alih2 malam tadi, kata kamu mungkin kamu berada di stadium hang jebat itu sampai malam...
mungkin kamu balik ofis terus ke sana..
janji kamu nanti hari sabtu, baru kite celebrate...
tapi sabtu bukan hari jadi saya...

jadi pagi tadi saya mohon kamu hantar saya ke sekolah...
demi hari jadi saya..
sebab sudah banyak minggu adik kamu yang hantar saya..
saya sedikit sedih..hajat nk sambut dengan kek secret recipe tak kesampaian..
tapi kata kamu buat apa nk kek2 bagai..
macam budak2 plak..
bila tak dapat nk muncung2!!!

tapi saya yang plan dulu...
saya dh rancang benda ni awal dulu..
kenapa bila dh sampai masa...kamu boleh cakap camtu?

hari jadi saya...
hampir berakhir kejap lagi...
tiada kek secret recipe..
juga tiada kamu..
tiada siapa2 pun..
hanya saya dan si tecik..
dari petang tadi...sampai sekarang....



p/s: saya sedang berada dalam mode sedih...si tecik pun sudah beradu...jadi saya layan game sepuas hati mlm ini...


saya sudah 28tahun......

hari ini hari lahir saya..genap 28 tahun saya bernafas di muka bumi ini...
syukur ya Allah....atas segala nikmat mu...

semoga hari-hari yang bakal dilalui selepas ini lebih dirahmati dan diberkati....
semoga diri ini menjadi hamba yang bersyukur...
semoga tidak mudah hanyut...



Tuesday, May 24, 2011

cuba jaya...hehe..

11 jun ini saya akan menduduki Peperiksaan Unit Amanah..
saya perlu lulus ujian ini untuk menjadi seorang perunding unit amanah...PEUA..

apakah peperiksaan Unit Amanah?

owh, pernah dengar ASB?EPF?Bursa Malaysia?Indeks Komposit Kuala Lumpur?
itulah antara kandungan unit amanah...


fuh!!
siriyes lii...cm tak percaya je....
saya bukan sorang ahli ekonomi..
mahupun ahli matematik...ahli fizik...

subjek2 sebegini tidak mendapat tempat di hati saya..
ianya tidak membenarkan saya bercerita tentang imaginasi saya ke awan biru..

abis tu?apasal terhegeh-hegeh amik exam...

saya mahu berubah..walau hati belum lagi 100%, minda sebaik mungkin cuba memujuk hati ini untuk berjinak-jinak dengannya..

untuk itu, perlu menghabiskan modul 6 bab (boleh ker....), menghadiri latihan dan kelas2...lulus exam dengan jayanya..

semoga Allah S.W.T mengurniakan kesihatan mental dan fizikal serta kecerdasan akal fikiran supaya saya dapat lulus exam ini...

p/s : tinggal lagi 2 minggu, 1 bab pun blom abis mentelaah lagi...hmmm....

Sunday, May 22, 2011

Memperkenalkan ratu gediksss tahun ini......



owh, nur syifa...mula-mula pakai spek umi..okey arr..spek pasar mlm..besar gabak lak tu..umi pun x pakai..

pastu melaram oakley abi plak..frog skin tuuu..

ouch!!!

Tuesday, May 17, 2011

jatuh katil

NUR SYIFA SOFEAH TIDAK LAGI DIBENARKAN TIDO DI KATIL BERSAMA UMI N ABI..INI KERANA BELIAU BERGOLEK2 DI MALAM HARI HINGGA HAMPIR2 JATUH KATIL..KALAU DH JATUH, UMI JUGA YG SUSAH..JADI UMI N ABI TERPAKSA TIDO BERALASKAN TOTO SAJE..NMPKNYA KATIL UMI LEH LA WAT HIASAN BILIK SEMATA..

Tuesday, April 26, 2011

sang penggoda

petang tadi, seusai menyiapkan urusan penting...
berbujang-bujangan dengan encik suami...
lalu..
mata terpandang dengan kecantikan sang Mac Book Air...

owh...gediknya kamooo...
dengan warna putih gebu,
badan nipis dan melayang,

sungguh, membuatkan hati tergoda...

malangnya untuk memilikimu...
harus duitku ribu-ribu melayang..
RM3099..
fuh!!!!

mahukah kamoo, kamooo dan kamoooo mencuba mensurprisekan saya di hari jadi saya
pada 25 Mei ini dengan hadiah sebegini rupa???

owh!!!!



girang

hati sungguh girang


menunggu kepulangan si tecik tersayang


owh, tidak sabar


mahu berdakapan dengan kamu!!!!


sungguh!!!!


Sunday, April 24, 2011

lagi entry tentang si tecik yang dirindui..

mane tahu syifa muncul dalam mimpi...

jadi sangat tidak salah kalo ummi hanya tido sepanjang hari..rite!!!


p/s: tanda protes abi yang menabur janji palsu...kata nk bwk ummi ronda2...huh!!!!!

Saturday, April 23, 2011

pesan ummi untuk syifa sayang...

petang tadi, si tecik syifa berangkat ke Penang bersama atuk, tokmak n uda..uda ada interview di USM..terpaksa bawa si tecik buah hati ummi sekali..
lantaran ummi sudah tidak ada cuti...walau berat hati ummi rela...jadi ummi boleh guna kesempatan 3 hari tanpa si tecik untuk mengoperasi bilik ummi yang sudah hampir terlingkup itu..hak3!!!

pesan ummi....

baik-baik hokay...

jangan buat perangai...

sayang pegi cuma tiga hari...

nak tido malam ingat ummi tau..

if atuk tak gerak balik pagi selasa, ummi izinkan sayang mengamuk..

sayang boleh nangis golek2....tanda protes nak balik rindu ummi n abi..

orait!!!

give me five!!!