Tuesday, December 27, 2011

Mertua vs Menantu


menantu lelaki vs bapa mertua - ngam
menantu lelaki vs ibu mertua - no problem
menantu perempuan vs bapa mertua - ok
tapi...

bila menantu perempuan vs ibu mertua - opps!!!

cerita saya:

Sudah tiga tahun saya tinggal sebumbung dengan mertua...setakat ni saya rasa ok..dan saya berharap semuanya baik-baik sahaja sementara menunggu rumah yang dibeli siap untuk diduduki 2013 ni..InsyaAllah...

Antara penyebab saya boleh tinggal lama sebumbung dengan mertua ialah saya satu-satunya menantu perempuan dan saya takde adik ipar perempuan...Alhamdulillah, adik beradik suami saya semuanya lelaki..jadi tidak timbul soal iri hati, dengki dan sakit hati...sebab saya rasa kalaulah ditakdirkan Allah saya ada adik ipar perempuan, ataupun ada biras perempuan..dah lama saya angkat kaki...perempuan sesama perempuan memang sukar duduk sekali...

Di sini saya tak boleh nak bergaduh dengan sesiapa...saya tak nampak ibu mertua saya lebihkan sesiapa sebab saya sorang2...lagipun ibu mertua saya sangat baik...sangat friendly...boleh dibuat kawan...dan saya berharap sikapnya berterusan walaupun selepas ini dia dapat menantu lain...tapi saya rasa sementara dia nak dapat menantu lain, saya dah angkat kaki dari rumah ini...hehe...

...dan untungnya berbaik dengan mertua ialah, bila suami buat perangai.....saya ada tempat merujuk..dan saya berupaya membuatkan ibu mertua saya betulkan kesilapan suami saya...dan suami sudah semestinya akan dengar cakap ibunya...

Tapi pengalaman setiap orang berbeza..ibu mertua setiap orang pun berbeza..saya berharap hubungan baik saya dan ibu mertua berkekalan hendaknya...dan pesan ibu saya, sementara orang masih sayang, usahakan duduk berasingan...jangan tunggu orang dah benci baru nak pindah...(insyaAllah mak!)





No comments:

Post a Comment