Wednesday, September 7, 2011

porridge untuk baby

sudah bayak kali saya cuba buatkan bubur untuk si tecik..tapi bubur yang saya buat tetap tak menjadi..siyes..benda ni boleh buat saya tensen..dahla setiap kali saya masak bubur, makan masa berjam2..balik kerja, saya terus masak bubur, petang baru si tecik boleh makan..kesian si tecik saya...


my MIL kata api kena betul2 kecik..air kena banyak..walaupun saya cuma masak sesudu beras, tapi kadang2 boleh ambil masa lebih dua jam..tu pun, nasi masih sebiji2..xberkanji macam bubur nasi....si tecik saya pun makan sikit jer..sangat cepat buat dia tercekik...kesian si tecik saya..

minggu lepas saya balik raya..bonda saya yang tercinta masakkan bubur untuk si tecik..sekejapan saje..sungguh kagum..macam mane mak oleh buat sebegitu cepat..dalam beberapa minit saja..sedap plak tu..mengalahkan bubur McD..(siyes wei..sbb saya pun makan)

so di sini saya nak kongsikan rahsia bubur untuk baby yang sedap itu..seminggu di umah mak,dua kali si tecik makan satu hari...mak saya kata, dia belajar buat bubur macam ni masa jaga arwah ayah dulu...belajar dari nurse di situ..


rupa2nya mak saya guna nasi yang kita makan hari2 tu..hofkosla tiap2 hari kita masak nasi..ambil je dalam sesenduk..masukkan air..blend 2,3 kali..pastu dalam piyuk, rebus ayam, carrot n sawi..(atau apa2 saje sayur yang ada..ataupun boleh tumbuk bilis..campurkan sekali...dengan kata lain, pelbagaikan hidangan) campurkan nasi yang dah diblend tu dengan bahan2 yang direbus tadi...kalau orang dewasa makan, bolehla tambahkan garam..tapi untuk si tecik, saya letak juga sikit...bagi ada rasa..masakkan dengan air secukupnya...

beberapa minit je dah siap..jimatkan masa saya..dan yang penting sedap...lembut..n baby saya suka.....

2 comments: