Wednesday, July 11, 2012

Ceritera Pindah Lagi

Sudah seminggu berada di rumah baru...perasaannya lain sekali....hati rasa seperti lebih puas..lebih bebas...walau hidup agak kabut...benar-benar kabut yah!...hal ehwal dapur, totally atas bahu jemala patik...tiada tidak-tidak..air minum habis takde sape pun yang volunteer nak penuhkan..nak harapkan syifa..hahaha...memang tersangatlah 'boleh diharap'!!nak harapkan abi syifa? owh, tidak!!!saya memerlukan dia untuk kerja-kerja yang lebih hebat!!!yang memerlukan lebih banyak tenaga lelaki...contohnya mengadap tv dan henpon!!!hebatnyaaa!!!!!tapi saya tahu, mereka membantu dengan cara mereka..

Selepas seminggu, hampir semua barang-barang asas untuk sebuah rumahtangga yang bahagia, aman damai makmur sejahtera  dah cukup rasanya..sila ignorekan sofa..sebab rumah kami memang tiada sofa hingga tahun depan!!!sejak duduk sendiri, rasanya saya lebih busy..balik sekolah aje, pasti ada benda yang nak buat..kalau dulu, takyah sibuk-sibuk nak masak..kalau kena masak pun, biasanya MIL dah siapkan bahan-bahan..dah siap blend cili, bawang segala bagai..lepas masak, nak kena mop lantai lagi..nak kena sapu ruang depan lagi...susun bantal, kemas katil lagi...owh...perempuannya saya!!!!tiba-tiba je takleh tengok kalau ada habuk or rambut ke..bersepah kat lantai or bawah kabinet tv...padahal dulu kat umah MIL buat tak tahu aje..sampai abi syifa perasan.."asyik pegang penyapu je!!!"""hak3!!!!

Sejak duduk sendiri, si tecik bam-bam Syifa lebih rapat dengan saya..sementelah tiada MIL di sisi..saya jadi keutamaan...Pagi tadi nak gerak ke sekolah pun, siap nangis-nangis segala bagai..protes tak mahu lepaskan saya..kalau tak, dia siap babai-babai n flying kiss lagi bila saya tinggalkan pergi kerja...menangis, melalak segala bagai pun kena tinggal jugak..hahaha... 

Walau lebih busy, tidak cukup masa, penat dengan urusan kerja (opps!)dan rumahtangga..penat juga sebab duit laju macam air je..tapi saya lebih hepi...saya lebih suka bila ada nek, ada makcik-pakcik datang berziarah..ada adik-adik menyinggah..bising, bingit suara anak-anak kecil..tapi ada masa saya sendiri..sunyi sepi...kadang berdua dengan syifa atau bertiga dengan abi syifa...seronok bila ada masa bingit, ada masa sunyi sepi...sendiri...seronok kerana diberi peluang untuk menikmati hidup dengan cara kami sendiri..seronok dipermudahkan urusan kami untuk lebih mengenal erti tanggungjawab melayari kehidupan berumahtangga...

Semoga rumah tangga kita semua sentiasa aman damai dan bahagia di bawah rahmat-Nya..

4 comments:

  1. Hidup sendiri lg bebas... Nk manja2 ngan hasben pun tak ada nk malu kat saper2.. Semestinya bila duk umah sendiri kita akan lebih menjadi perempuan yg serba boleh...rumah mest bersih utk ank2 n suami...masak mesti coz air tgn ibu yg menambahkan kasih sayang keluarga..cuma part sunyi tu kadang2 dtg..bukan sunyi secara real tp sunyi dalamam yg lebih..bila penat teringat kat mak n ayah kita yg semestinya amat membantu bila dia ada bersama...hakikatnya kita sudah dimiliki oleh suami n ank2... So ignore segala perasaan tu n semoga kita menjadi ank, isteri n mama yg the best di bawah lindungan yg maha Esa..amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan setakat bermanja je nora..merajuk n bergaduh pun xyah nak cover2!!!!hehe..siapla abi syifa!!!

      Delete
  2. dh smggu ye pndhnya,.bestnya.tggu tok andak lak wt bising kt umah tu nnti ye syifa..hehe

    ReplyDelete