Thursday, March 10, 2011

kalaula di bilik saya ada CCTV...

hari ini saya didatangi pegawai dari PPD...penyelia prasekolah tapi memantau pemulihan khas...
sedikit terkejut, tapi masih boleh cool sbb epm hari ini sudah disiapkan..esok punya epm pun saya dah siapkan...tinggal lagi mengemas apa2 yang bersepah di meja saya...

pembuka bicara, dia bercerita ada surat layang sampai ke pejabat.ada parents mengadu, anaknya di pemulihan khas dicubit sampai lebam..tapi tak dinyatakan sekolah mana..jadi dia datang memantau dan mahu memastikan kejadian itu bukan di sini..

dia belek2 epm saya...tercari-cari epm hari ini..padahal sy letak di depan sekali..kemudian dia menanya2 epm yang lepas2...kalo yang itu, mestila tersusun di belakang..saya belum pindahkan ke epm besar lagi...semua saya tunjukkan...dia belek2, kemudian cop dan tandatangan.

kemudian dia mintak rekod kehadiran murid..sambil2 bertanyakan bilangan dan prestasi mereka..owh, rekod kehadiran tahun ini saya tukar bentuk diari..masih ada tercatat murid hadir dan tidak termasuklah tingkah-laku mereka sekali..saya tunjuk juga rekod kehadiran tahun lepas..rupanya dia mahukan seperti yang tahun lepas itu..bukannya bentuk diari..

kemudian dia bertanyakan fail-fail..mesyuarat pertama untuk tahun ini, belum saya jalankan. saya menunggu lampu hijau dari GB..2 minggu lepas pernah saya tanyakan GB, katanya belum free..fail-fail yang lain ada tersusun kemas di bilik saya..berlabel..pilih saje dari rekod prestasi, profil murid hinggalah inventori..semua sudah saya siapkan..tinggal lagi mungkin 2,3 perkara belum update, 2,3 surat yang terkini belum dimasukkan...

kemudian dia bercerita..ada anak umur lebih kurang saya..mahu bertunang dengan polis..katanya, zaman sekarang nak cari lelaki bertanggungjawab susah..selalu dia jumpa cikgu sekolah yang jodohnya dengan driver saje...jadi sebagai bapa, dia serahkan jodoh anaknya..mudah-mudahan lelaki itu bertanggung-jawab..

kemudian dia cerita plak kisah dia dan sang isteri berjumpa di ipoh..kisah zaman dia belajar, malu2 di kelas sebab bilangan kaum seangkatan dengannya sedikit..sesekali matanya melirik jam di tangan..katanya kena cepat..sebab masih banyak kerja..

dia tinggalkan saya dengan pesanan buat rekod kehadiran seperti tahun lepas, kemaskini fail2 dan masa mesyuarat pemulihan, mohon peruntukan PCG..

tengah hari tadi.....

GPK 1 panggil saya..tanya tentang pemantauan tersebut..katanya...pemantau tersebut memaklumkan GPK HEM, saya tak sediakan apa2 pun..epm yang copy paste, mintak fail xder, itu xder, ini xder...GPK 1 terpaksa ke PPD petang tadi juga untuk cover saya in case pemantau itu komplen apa2 di jabatan.

Ya Allah...

sape la yang telah menganiayai saya ini...pemantau itukah..atau cerita GPK HEM yang menokok tambah..kenapa perlu cover saya?apa yang saya dah buat.epm hari ni saya dah tunjukkan..epm esok saya dah buat..fail2 tersusun kat kelas saya..kenapa pemantau itu tak bangun belek satu2 tengok betul ke tak..lengkap ke tak...saya mengaku saya tak buat rekod kehadiran murid tapi saya dah tukar dalam bentuk diari..dan saya bersedia buat balik dalam bentuk yang dikehendaki..diari tu pun en.pemantau tak tengok..

saya tak kisah bila kamu komplen tentang benda yang sepatutnya..tapi dah terang2 kamu tengok epm saya tadi, dah terang2 saya tunjuk fail saya tadi...kalaula kat kelas saya ada CCTV..boleh saya rekodkan perihal kamu yang bercerita perkara2 lain dengan saya...

sungguh..saya menangis tadi....

kamu...bila berada di atas, jangan sewenang2nya mengkritik orang di bawah...tengok dulu kerjanya..semak dulu...jangan komplen sesuatu yang kamu tidak tahu...mane kamu tahu tentang fail saya sedangkan kamu sentuh pun tidak....mane kamu tahu tentang rekod kehadiran murid saya sedangkan kamu tengok diari itu pun tidak...jgn cari kesalahan, tapi betulkan kesalahan...

1 comment:

  1. sabar ye mcna, baru baca entry nih, harap2 yang benar akan terserlah jugok akhirnye

    ReplyDelete