Sunday, February 20, 2011

TEMPE

ada ape dengan tempe?

hari ini mak mertua saya masak lauk tempe...
tempe goreng n masak lemak tempe....baunye sedap...tapi....

seumur hidup saya, inilah kali pertama saya menggoreng tempe..
hasilnya..hak3!!!goreng tempe, tempeku hangus...

saya tak tahu..sungguh!!!

saya tak pernah makan tempe...dulu kecik-kecik, mak saya tak pernah masak tempe...

dulu pernah saya ikut mak mertua ke pasar..saya tak tahu benda yang berbungkus kertas, berwarna putih seperti dilitupi kulat itu rupanya tempe...

pertama kali saya berkenalan dengan tempe ialah masa di matrikulasi...
masa tu tempe sambal sekali pandang macam sambal daging yang mak saya masak..
saya amik, tapi saya tak boleh makan..huhu..sedih..tipah tertipu...

kemudian masa di uni, ader sorang prof yang mencipta teknologi penghasilan tempe secara besar-besaran...tiap kali masa kuliah fermentasi mikrob (kalau tak silap saya), dia akan bercerita tentang tempe...sungguh, dalam kuliah itu yang saya faham cuma tempe...dan saya mendapat A- kerana tempe itu...

dan kini..di J4805..pendekar berlima makan tempe goreng macam makan nugget...
en.suami kecintaan pula makan tempe jer, tak makan lauk lain pun...

dan saya...

wei korang...ikan goreng lagi sedaplaaaa...

p/s: nanti kalo kami duduk sendiri,mungkinkah si tecik syifa pun ikut macam saya..tak makan tempe kerana ibunya tak masak tempe...ekeke...



2 comments:

  1. Haha..xde aa teruk sgt. Sadis btul kisah goreng tempe smpi hangus ni..hehe

    ReplyDelete
  2. sedap ape mek na..goreng mcm goreng ikan je..byk protin tu

    ReplyDelete