Tuesday, May 1, 2012

Ujian Memandu Part 1

Hari  tu hari Isnin..saya ambil cuti..kata kak Jue, datang pukul 10..saya dalam sesi kedua...pas ambil surat kebenaran, beratur untuk ambil pass dan nombor..sesi 2, no 47...fuh!!!dapat tag kaler biru...

Kemudian ke kaunter JPJ..Alhamdulillah..bilik kecil itu berair-cond..matahari mula bersinar garang..walau baru pukul 10, peluh sudah merembes laju...sebaik kaki melangkah ke bilik kecil itu, selautan manusia rupanya ada kat dalam..dari luar tak nampak..intai-intai juga tempat duduk..full..dari remaja muda belia hinggalah ke dewasa yang mungkin hampir separuh abad usianya..ye, saya bukan orang paling tua ambil lesen memandu..(itu fakta!)

Rupanya sesi 1 pun belum selesai..apatah lagi nak mulakan sesi 2..dan ada lagi satu sesi untuk ulangan..fuh, jenuh juga nmpknya ummi syifa kena menunggu..tak lama lepas tu, ada tempat duduk kosong..Alhamdulillah, dapat juga duduk sementara tunggu giliran..

Jam sudah ke angka 12..perut mula menyanyi minta diisi..tambahan pagi tadi cuma makan sekeping roti canai kosong..kongsi berdua dengan Syifa..tu pun tak lalu makan..fikirkan test punya pasal,,Lebih-lebih ada baby dalam perut..lagila bila lapar, macam-macam rasa ada..nak muntah pun ada...pening, sakit kepala...terasa mahu cancell aje test hari ni..tapi kalau cancel bila lagi..nanti jadi macam dua tahun lepas..bertangguh lagi..owh tidak!!!terpaksa gagahkan jua..demi anak-anak..cewah!!!semoga Allah permudahkan..

Serius tak tahan , pergi mart, beli roti n air kotak n air mineral..n asam..sebab tekak dah mula loya...dalam hati merungut juga..bukan diorang tak boleh set masa betul2..kalau sesi dua mula pukul 1, cakapla pukul 1..tak perlu saya datang seawal jam 10...cuak juga saya kalau-kalau diorang berhenti rehat plak pukul 1 hingga 2...nasib baik tidak..

Bila azan Zohor mula berkumandang..sesi 2 baru nak  bermula...lama juga, baru tiba giliran saya..buat bahagian ii dulu..mendaki bukit, side parking n 3 pointer..tiga calon sebelum saya GAGAL...takutnya saya...baca-baca juga apa yang terlintas di hati..semoga lebih tenang....akhirnya tiba giliran saya..betulkan tempat duduk, start enjin, tekan clutch, masuk gear 1, tekan minyak, turun handbreak...ok..kereta jalan, tapi tak sampai line kuning, saya dah tekan brek...opps!!!
"ulang lagi!"..kata encik pegawai JPJ..
Mula balik dari bawah..Alhamdulillah, kali kedua cecah line kuning..angkat tangan, ok, Jalan!!tiba-tiba dengan tidak disangka-sangka, enjin plak mati...

sayup-sayup dengar suara encik pegawai JPJ, "maaf dik, cuma boleh buat dua kali, datang lagi minggu depan,"

huwaaa...kejamnya dunia..serius!!!keta itu sangat rabak..tiga calon sebelum saya GAGAL..dan saya, dan juga calon selepas saya...(alasan keta rabak tidak diterima sama sekali..miahahaha)

Terus call hubby..kuciwa!gundah gulana!!!!proses nak pulihkan hati juga ambil masa..lagi bertambah takut untuk test bahagian i...

Kemudian menunggu pula untuk test bahagian i..memandu di jalan raya..yang lepas usah dikenang..sedia je duit RM62 untuk repeat bahagian II itu...dalam hati berdoa, semoga dapat encik pegawai yang boleh lebih kurang..dan semoga dapat laluan A..sebab laluan C saya tak ingat..belajar pun dua kali saya rasa..dan saya confident, kalau laluan C, pasti enjin mati masa naik bukit dekat dataran MBMB itu..

Dalam pukul 2.30, tibalah giliran saya..dapat encik pegawai yang muda belia..tangan dah sejuk gila..menggeletar..1 sebab lapar gila-gila..2 sebab takut gila-gila..kombinasi yang sangat baik kalau g check, confirm darah tinggi..belum keluar jalan besar, enjin dah mati...permulaan yang tidak baik..kemudian saya teruskan juga...

"jalan mana encik?" tanya saya.

"jalan A", kata encik pegawai JPJ..

Alhamdulillah...lega dalam hati..sepanjang jalan encik pegawai ajak bersembang..saje nak buat saya confuse..dalam hati tak putus-putus berdoa...banyak juga kesalahan yang saya buat...ada satu tempat tu, ada kereta berhenti atas jalan n saya kena memotong..takut gila saya..nasib baik berjaya memotong walau terlupa tukar gear...akhirnya selamat tiba...

Kata encik pegawai, "minggu depan datang lagi"

"hah! gagal lagi".....

Saya tengok dekat borang..LULUS..dia main-mainkan saya rupanya...yeiii..sonot2!!!!Alhamdulillah...LULUS bahagian I..kena repeat bahagian II minggu depan...hilang sudah pening-pening n sakit kepala..tapi lapar masih ada...

Doa-doakan saya semoga minggu depan saya lulus dan akhirnya dapat P untuk kereta..boleh bawak Syifa jalan-jalan!!!(haha..berangan!)

2 comments:

  1. Lps dpt lesen, terus drive. jgn gantung lesen, alamatnya sia-sia je nnt amik lesen.
    *true experience*..huhu

    ReplyDelete