Thursday, May 10, 2012

Sebelum Lampu Padam

Untuk seseorang yang saya kenal...

Suami yang kamu nikahi adalah lelaki biasa, manusia akhir zaman...punya banyak kekurangan..punya banyak tanggungjawab..dan tanggungjawabnya bukan kepada kamu semata...dia punya ibu ayah...

Kamu sang isteri, adalah hak mutlak dia..syurga kamu di bawah telapak kakinya...tapi dia bukan hak mutlak kamu..dia adalah milik ibu bapanya...walau macam mana sayangnya dia pada kamu, harus!mesti!wajib!tetap kena mendahulukan ibu bapanya...

Juga kamu sang isteri, janganlah menulis sesuatu yang sangat tidak baik tentang masalah kamu bersama sang suami di dinding facebook...hentikanlah...atas apa jua alasan...hentikanlah keluhan...bahtera yang kamu layari baru setahun usianya...jangan bandingkan kehidupan zaman bujang dengan sekarang..jangan bandingkan rumah ibu bapa dengan rumah sekarang...walau rindu, zahirkan dengan cara yang lebih matang...mungkin kamu perlukan sokongan kawan-kawan..tapi ini bukan caranya...betapa ramai yang suka mendengar cerita masalah kita,benar! mereka tunjukkan simpati, tapi manusia akhir zaman, betapa terlalu banyak cemburu dan iri hati...

Bersyukurlah....kamu dikurniakan suami yang mendahulukan ibu bapanya melebihi kamu dan anak-anak..sebab nanti suatu hari, anak kamu itu juga bakal suami seseorang...mahukah kamu jika dia melebihkan isterinya berbanding kamu?

Pasti ada buruk baik sang suami di mana-mana...tegurlah dengan cara berhemah...mengadulah pada Yang Maha Kuasa...mohonlah pertolonganNya...hentikanlah mengadu di dinding facebook yang hanya sia-sia...

Saya bukan selayaknya menegur...tapi saya rasa terpanggil sebab sudah berbulan-bulan kamu merungut, mencemuh hingga mendoakan yang bukan-bukan untuk suami kamu...

Peringatan ini juga buat saya...supaya saya ingat suami yang saya nikahi ini adalah kunci saya untuk dapatkan syurga..

No comments:

Post a Comment