Saturday, October 29, 2011

serangan kulat candida

Si tecik Syifa kena jangkitan kulat candida albicans..mula-mula saya ingatkan ruam lampin biasa..sebab kemerahan pada kemaluan dan celah peha..jadi saya guna calamine lotion setiap kali tukar lampin baby..selepas 2,3 hari keadaan kulit syifa makin teruk..berkuping..rasa tebal..siap melecet lagi..setiap kali nak mandi, mesti menangis..kalau basah jer mesti menangis..mesti dia rasa tak selesa...gatal..pedih..terutama kalau terkena air..sampai satu malam, syifa tak boleh tidur..saya bukakan diapers dan pakaikan dia napkin sahaja, baru dia boleh tidur...

sangat kesian, lalu saya bawa ke klinik..doktor bagi krim anti candida, bedak berubat, syampu berubat dan ubat minum untuk anti gatal..ubat anti gatal tu saya tak bagi syifa minum..(macam tak berapa yakin..hehe)..setiap kali tukar lampin, saya cuci tempat kena tu dengan syampu..kemudian lap kering dan sapukan krim anti candida dan pakai lampin macam biasa..cuma kali ini saya lebih kerap menukar lampin syifa..

Alhamdulillah..selepas sehari, kulit syifa beransur pulih...nampaknya saya perlu menukar lampin syifa dengan lebih kerap..sebab jangkitan tu boleh berulang..kulat candida albicans memang hidup pada air kencing dan najis baby. reaksi kulit memang boleh berlaku bila terlalu lama bersentuhan dengan najis..kalau bersentuhan dengan kulit, keadaan lembab pula tu makin cepatlah ia bertumbuh...

dan mungkin juga perlu menukar jenama lampin pakai buang yang dipakai sekarang..mungkin sebab syifa dah makin besar, jadi lampin tu dah tak berapa sesuai lagi...mungkin juga kena mencari cloth like diapers...(hmm..nanti umi survey kat fresco..)

perkara yang paling utama kalau baby terkena jangkitan kulat atau ruam lampin, pastikan sentiasa kering..bila kering, kulat takleh nak tumbuh..kalau boleh tak perlu pakaikan diapers..cukuplah kain nipis lembut..dan perlu menukar lampin sekerap mungkin..

3 comments:

  1. Na, aku sarankan cloth diapers.. aku dh pernah pakai... beli online jer.. jenama QQ baby agak murah... Recommended!!

    ReplyDelete
  2. Fresco... macam ku tahu di mana itu~ :p

    ReplyDelete
  3. hihi..fresco!!!..gedung membeli bleh mega di merlimau..muahaha...dina: cloth diaper bleh masuk washing machine ker?

    ReplyDelete